Prezența Femeilor în Cinematografie

Asociația Română a Femeilor în Cinema a luat naștere în 2012 din dorința de a atrage atenția asupra valorilor feminine și de a promova creația artistică profesionistă a femeilor din România în domeniul cinematografiei. Încă de la înființare, ARFC și-a propus să semnaleze inegalitatea de gen și de șanse din industria românească de film, iar proiectele și acțiunile pe care le va desfășura să contribuie la îmbunătățirea acestei realități.

Studiile europene realizate până în prezent menționează câteva motive comune ca surse ale inegalității de șanse și de gen, întâlnite în majoritatea țărilor implicate: încrederea scăzută a finanțatorilor în filmele regizate de femei (atât din motive psihologice, cauzate de stereotipurile industriei privind roluri diferențiate în funcție de gen, cât și biologice, datorate maternității), reprezentarea redusă a femeilor între persoanele cu putere de decizie din industrie, percepția asupra rolului de „regizor” ca fiind specific masculin, remunerația inechitabilă pentru funcții similare îndeplinite în cadrul unui film, investiții mici acordate pentru distribuție, și altele (surse: studiul European Women’s Audiovisual Network – 2016, raportul Swedish Film Institute – 2017, studiul CNC Franța – 2014, raportul Directors UK – 2016).

Ţări precum Suedia, Finlanda, Germania, Austria pun deja în practică măsuri de reducere a decalajului între proporția numărului de profesioniști, cât și de echilibrare a numărului operelor realizate de femei și bărbați din cinematografie. 2014 este primul an în care şi Eurimages monitorizează procentajul pe gen în țările membre.

În cadrul celei de-a 154-a Reuniuni a Comitetului Director Eurimages de la București din martie 2019, Centrul Național al Cinematografiei din România a prezentat situația statistică privind paritatea de gen în producția de film din România între 2007 – 2017. Astfel, în decurs de 10 ani au fost realizate 345 de producții de film la toate categoriile: scurtmetraje, documentare și lungmetraje; dintre acestea, 38 au fost regizate de femei, ceea ce reprezintă o pondere de 9% a filmelor regizate de femei în această perioadă. Totodată, din cele 1.569 de proiecte depuse la CNC pentru finanțare, 323 au avut regizori femei (20,1%), iar dintre cele 420 de proiecte care au beneficiat de finanțare, 101 au fost regizate de femei (24%).

Cifrele indică faptul că numărul regizoarelor a crescut semnificativ în ultimii 10 ani, dar continuă să fie o reprezentare redusă a femeilor în industria cinematografică din România. Informațiile din domeniu arată că, în România, studenții facultăților de film se încadrează în procentaje aproximativ egale la absolvire, ceea ce indică o rată ridicată de abandon profesional la debutul în profesie.